~SEIRINGAN JIHAD DAN DAKWAH... TEGAR MENGHARUNGI TITIAN FISABILILLAH~



Blog ini dibawah kendalian :
UNIT INFORMASI G3

Friday, November 5, 2010

~ Tetapkan Dirimu, Rapatkan Barisan Jemaahmu Di Jalan Allah ~



KEUTAMAAN JIHAD (Kitab Riyadhus Solihin susunan Imam Nawawi)

Allah SWT berfirman :

“... dan perangilah kaum Musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka memerangi kamu semuanya; dan ketahuilah bahawasanya Allah berserta orang yang bertaqwa.”

(Surah At-Taubah 9 : 36)

“Wahai orang yang beriman, mahukah Aku tunjukkan suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di Jalan Allah dengan harta benda dan diri kamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah keuntungan yang besar. Dan (ada lagi) kurnia yang lain yang kamu sukai (iaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang beriman.”

(Surah As-Shoff 61 : 10 – 13)

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata :

“Rasulullah SAW pernah ditanya: ‘Apakah amalan yang paling utama?’ Baginda SAW menjawab: ‘Iman kepada Allah dan RasulNya.’ Baginda SAW ditanya lagi: ‘Kemudian apa lagi?’ Baginda SAW menjawab: ‘Jihad fi Sabilillah.’ Baginda SAW ditanya lagi: ‘Kemudian apa lagi?’ Baginda SAW menjawab: ‘Haji mabrur.’”

(Riwayat Al-Bukhari no.26 dan Muslim no.83)

Muslim meriwayatkan daripada Abu Musa Al-Asy’ari r.a., beliau berkata :

“Sesungguhnya seorang Badwi pernah menghadap Nabi SAW, lalu berkata : ‘Ya Rasulallah, bagaimankah seseorang yang berperang dengan niat supaya mendapat harta rampasan; seseorang yang berperang dengan niat supaya disebut-sebut namanya; dan seseorang yang berperang dengan niat supaya dikatakan sebagai pahlawan?’ Dalam riwayat lain disebutkan : ‘Seseorang yang berperang hanya kerana keberaniannya dan seseorang yang berperang kerana fanatik golongan?’ Dalam riwayat lain disebutkan : ‘Seseorang yang berperang kerana emosi? Siapakah di antara mereka yang masuk kategori fi Sabilillah?’ Rasulullah SAW menjawab : ‘Sesiapa yang berperang dengan niat untuk menegakkan kalimat Allah yang tinggi (Islam), itulah yang dinamakan fi Sabilillah.’”

(Riwayat Muslim no.1904)

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Sahl bin Sa’ad r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Berperang fi Sabilillah sehari nilainya lebih baik daripada dunia segala yang ada padanya. Tempat sebesar tali di Syurga nilainya lebih baik daripada dunia segala yang ada padanya. Berperang fi Sabilillah di petang hari atau di pagi hari nilainya lebih baik daripada dunia seisinya.”

(Riwayat Al-Bukhari no. 2892 dan Muslim no. 113)

Muslim meriwayatkan daripada Salman r.a., beliau berkata bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda :

“Berperang fi Sabilillah sehari semalam nilainya lebih baik daripada berpuasa ditambah dengan qiamullail selama sebulan. Jika seseorang gugur fi Sabilillah, maka pahala semua amalan soleh yang dikerjakannya akan mengalir terus; rezekinya juga akan mengalir terus; dan dia akan diamankan daripada seksaan kubur.”

(Riwayat Muslim no. 1913)

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. (dengan lafaz Muslim), beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Seseorang yang keluar dari rumahnya yang tiada keperluan lain selain untuk berjihad fi Sabilillah atas dasar iman kepada Allah dan membenarkan RasulNya, maka Allah menjamin kepadanya bahawa Dia akan memasukkannya ke Syurga (jika gugur) atau memulangkan ke rumahnya dengan beroleh pahala dan harta rampasan. Demi Tuhan yang diri Muhammad berada di TanganNya, tidak ada satu luka pun yang terjadi saat Jihad fi Sabilillah, melainkan kelak pada Hari Kiamat luka tersebut akan nampak apa adanya sebagaimana pada hari terjadinya; warnanya merah seperti darah; hanya saja aromanya adalah aroma minyak wangi. Demi Tuhan yang diri Muhammad berada di TanganNya, sekiranya aku tidak khuatir akan memberatkan kaum Muslimin, nescaya aku tidak akan terlepas untuk ikut serta berperang bersama pasukan kaum Muslimin buat selamanya. Akan tetapi, aku tidak ada pembiayaan untuk membawa serta mereka semuanya dan mereka pun tidak semuanya ada kelapangan untuk turut serta berperang. Mereka memang berasa berat untuk tidak ikut berperang bersamaku. Demi Tuhan yang diri Muhammad berada di TanganNya, sesungguhnya aku gembira jika boleh berperang fi Sabilillah, lalu gugur, lalu (dihidupkan kembali lalu) berperang lagi, lalu gugur lagi, lalu (dihidupkan kembali lalu) berperang lagi, lalu gugur lagi.”

(Riwayat Al-Bukhari no. 36 dan Muslim no. 103)

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata :

“Rasulullah SAW pernah ditanya : ‘Apakah amalan yang boleh menyamai nilai Jihad fi Sabilillah?’ Baginda menjawab : ‘Kamu tidak akan mampu menemukannya.’ Pertanyaan itu pun diulang kepada Baginda sebanyak 2 atau 3 kali. Semuanya Baginda jawab : ‘Kamu tidak akan mampu menemukannya.’ Seterusnya, Baginda bersabda : ‘Perumpamaan seseorang yang berjihad fi Sabilillah adalah seperti seseorang yang berpuasa di siang hari ditambah dengan mengerjakan qiamullail di malam harinya disertai membaca dan mentadabburi ayat-ayat Allah tanpa henti sehingga orang yang berjihad fi Sabilillah itu kembali ke rumahnya.’”

(Riwayat Al-Bukhari n0. 2785 dan Muslim no. 1878)

Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Sesungguhnya di Syurga itu ada 100 darjat yang Allah sediakan untuk para Mujahid fi Sabilillah, yang di antara satu darjat ke satu darjat yang lainnya bagaikan antara langit dan bumi.”

(Riwayat Al-Bukhari no. 2637)

Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abdurrahman bin Jabr r.a., beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Tidaklah telapak kaki seseorang yang melangkah untuk fi Sabilillah, melainkan kelak api neraka tidak akan menyentuhnya.”

(Riwayat Al-Bukhari no. 2811)

Muslim meriwayatkan daripada Abu Bakar bin Abu Musa Al-Asy’ari r.a., beliau berkata :

“Aku pernah mendengar bapaku berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda di saat sudah berhadapan dengan musuh : ‘Sesungguhnya pintu – pintu Syurga itu berada di bawah bayangan pedang.’”

(Riwayat Muslim no.146)

Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa yang mati, sementara dia belum pernah berperang (fi Sabilillah) atau dalam dirinya belum pernah terlintas niat untuk berperang (fi Sabilillah), maka dia akan mati berada dalam salah satu cabang nifaq.”

(Riwayat Muslim no. 1910)

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Zaid bin Khalid Al-Juhani r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa memberi bekalan kepada orang yang berperang fi Sabilillah, bererti dia juga telah berperang. Sesiapa yang melayaninya dengan baik keluarga orang yang berperang fi Sabilillah, bererti dia juga telah berperang.”

(Riwayat Al-Bukhari no. 2843 dan Muslim no. 135)









No comments:

Post a Comment